رنـگ روغنی
مات، نیمه مات و براق
رنـگ اکریلیک
مات، نیمه مات و براق
ابـزار کـار
غلطک، قلمو، کاردک و ...
آمــوزش
آموزش، راهنمایی و ...
هارمونی رنگ ها

ارسال شده در 5 سال پیش در دسته بندی موضوعی آموزش توسط Painter manager

هماهنگی رنگ ها (هارمونی)

هماهنگی رنگ ها (هارمونی) معمولاً اعتقاد عمومی بر این است كه رنگ هایی كه با یكدیگر دارای كنتراست نیستند، رنگ های هماهنگی هستند. آن رنگ ها عبارتند از :

الف) رنگ های یك خانواده رنگی كه با یكدیگر دارای خصوصیات رنگی مشتركی هستند. مثل گام های مختلف رنگ قرمز كه با سفید و یا با سیاه و یا با مكمل خود مخلوط شده اند.

ب) رنگ هایی كه به طور كلی از نظر سردبودن یا گرم بودن مشابه هم هستند.

ج) رنگ هایی كه از نظر تیرگی روشنی دارای ارزش های مشابهی هستند.

د) گاهی نیز علاقه شخصی افراد به بعضی از رنگ ها دلیل هماهنگ بودن یا هماهنگ نبودن رنگ های یك تركیب محسوب می شوند.

این همه اگر چه عقاید عمومی در خصوص هماهنگ بودن رنگ ها را نشان می دهد، اما واقعیت این است كه ایجاد هماهنگی به معنای ایجاد تعادل بصری و رابطه متناسب میان رنگ های یك تركیب است، به طوری كه برای چشم از نظر بصری خوشایند و خوشنود كننده باشد.

هنرمندان با استفاده از تجربه و شناخت رنگ ها سعی می كنند تعادل بصری و هماهنگی میان رنگ های آثار خود ایجاد كنند. رنگ های كه اختلاط آن ها با یكدیگر نتیجه ای مشابه مخلوط كردن سه رنگ اصلی با هم دارد، یعنی ایجاد خاكستری می كنند، می توانند ارتباط متعادلی از نظر بصری با هم داشته باشند. این رنگ ها را روی چرخه ی دوازده رنگی به چهار صورت می توان نشان داد :
1 – سه رنگی كه در سه گوشی ی یك مثلث متساوی الاضلاع روی چرخه رنگ قرار می گیرند مثل قرمز، زرد و آبی

2 – سه رنگی كه در سه گوشه یك مثلث متساوی الساقین روی چرخه رنگ قرار بگیرند به عبارت دیگر یك رنگ و دو رنگی كه در دو طرف مكمل آن رنگ قرار گرفته اند، مثل زرد، قرمز بنفش و بنفش آبی

3 – چهار رنگی كه چهارگوشه یك مربع را روی چرخه رنگ تشكیل می دهند. مثل زرد، قرمز نارنجی، بنفش و سبزآبی

4 – چهار رنگی كه چهارگوشه ی یك مستطیل را روی چرخه رنگ تشكیل می دهند مثل زرد نارنجی، سبز زرد، قرمز بنفش و بنفش آبی     

شكل و رنگ سه شكل اصلی كه پایه و اساس سایر شكل ها را ایجاد می كنند عبارتند از : مربع، مثلث و دایره
مربع به عنوان نماد ماده محسوب می شود كه دارای وزن و استحكام است. در نماد شناسی رنگ، شكل مربع با رنگ قرمز كه آن نیز نمادی از مادیت، صراحت و سنگینی است مطابقت می كند.

مثلث حالتی تهاجمی ، برنده و صریح دارد. مثلث نمادی از تفكر و روشنایی است و به سرعت دگرگون می شود. رنگی كه از نظر نماد شناسی با خصوصیات مثلث متناسب است و شخصیت آن را به كمال نشان می دهد، رنگ زرد است.

دایره نمایشگر حركتی نامتناهی و جاودانه است و احساسی از آرامش ایجاد می كند. این شكل نشانه ای است از گنبد مینایی آسمان و نمادی است از روان و جنبه های روحانی كه عمق تفكر و پایداری را نشان می دهد. از میان رنگ ها آبی روشن با ویژگی های معنوی دایره متناسب است.     

تأثیرات بصری و روانی رنگ ها رنگ ها می توانند نمادها و نشانه هایی متناسب با زندگی، نوع تفكر و اعتقادات جوامع و آدمها باشند. گاهی نیز تعبیرهایی از رنگها صورت می گیرد كه ریشه در رابطه ما با رنگ های موجود در طبیعت دارد و ناشی از تأثیراتی است كه رنگ ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به صورت روانی بر ذهن و ضمیر ما می گذارند.

زرد : رنگ زرد در حالت خلوص روشن ترین و درخشان ترین رنگ هاست كه در طبیعت نیز انواع آن دیده می شود. زرد درخشان نمادی از دانش،فهم انسانی، روشنایی معنوی ونورالهی است. رنگ زرد كنار نارنجی به شدت می درخشد و دركنار قرمز كه قرار می گیرد به جلال و شكوهش اضافه می شود. درخشش زرد روی آبی به اوج می رسد و بر شدت خلوص و عمق رنگ آب می افزاید.

قرمز: قرمز نهایت برافروختگی و انرژی درونی را ظاهر می كند. نمادی است كه زندگی، هیجان، قدرت و شورش انقلابی را نشان می دهد. قرمز رنگی است جذاب كه نشاط جوانی و سرزندگی را جلوه گر می سازد و در عین حال نشان های از عشق آتشین و تمایل مفرط به زندگی است.

آبی :
در مقابل شور و التهابی كه از قرمز فوران می كند، آبی آرام و شكیبا جلوه می كند. رنگ آبی درون گرا و سرد است اما از نظر معنوی بسیار عمیق و احترام برانگیز است. از نیروی اسمانی و بیكرانه ای برخوردار است كه می تواند مخاطبین خود را با تأملی درونی فرا بخواند.

سبز:
سبز رنگ بهار و رویش طبیعت است، سبز رنگ امید و زندگی دوباره است. این رنگ كه از تلفیق زرد با آبی به وجود می آید، دانش و ایمان معنوی را نشان می دهد.

نارنجی :
نارنجی رنگ بلوغ، جوانی و شادابی است. رنگی سرخوش، وجد آور و پرنشاط است كه تحمل آن به سادگی میسر نیست. اما در كنار سایر رنگ ها به سرزندگی آنها می افزاید و انرژی بصری بسیاری می پراكند. حرارت نارنجی در كنار آبی به اوج خود می رسد و به كنتراست سرد و گرم با كیفیتی انكارناپذیر دامن می زند.

بنفش :
بنفش رنگی مرموز و ابهام برانگیز است كه با تیرگی مبهم خود درمقابل صراحت و روشنایی زرد قرار می گیرد. بنفش وقتی به ارغونی میل می كند هراس انگیز و دهشت آور می شود و وقتی به آبی میل می كند خیال انگیز و اسرار آمیز می شود.
 


دیدگاه ها

شما می توانید درگاه خود را در مورد این پست با استفاده از فرم زیر برای ما ارسال نمائید :

آخرین ویدیو هاویدیو های بیشتر

آیا نیاز به راهنمایی و یا کمک بیشتری دارید ؟

صفحه ما رو توی اینستاگرام فالو کنید و از اخرین خبر ها، نمونه کار ها، آموزش ها، جشنواره ها و ... ما با خبر بشید !


اینستاگرام پیگوکار