رنـگ روغنی
مات، نیمه مات و براق
رنـگ اکریلیک
مات، نیمه مات و براق
ابـزار کـار
غلطک، قلمو، کاردک و ...
آمــوزش
آموزش، راهنمایی و ...
ترکیب کامپیوتری رنگ

ارسال شده در 5 سال پیش در دسته بندی موضوعی آموزش توسط Painter manager

از زمانی که بشر رنگ رو شناخت شروع به ترکیب اون رنگ ها با هم کرد و از ترکیب رنگ ها با هم نیاز های رنگی یا همون رنگ بندی های دلخواه خود رو درست کرد .

این موضوع تا حدود بیست پنج سال پیش ادامه داشت و از همان ترکیب سنتی دستی رنگ برای ساخت رنگ استفاده میشد .

اما با بوجود آمدن تکنولوژی های مدرن در همه صنعت ها ، ساخت رنگ هم رو به تغییر رفت و رفته رفته دستگاه های ساخت رنگ گسترش پیدا کرد . ما در این مطب میخوایم راجب مزیت های ساخت رنگ توسط دستگاه ترکیب کامپیوتری توضیح بدیم .


مزایای سیستم ترکیب رنگ کامپیوتری پیکو کالر :


1-  با استفاده از این روش مشتری لازم نیست چندین رنگ و مادر رنگ تهیه کند و مازاد آن را دور بریزد
یا بالاجبار مصرف نماید.         
2-  مقدار بهینه ای از خمیر رنگ اضافه می شود و در عمل ارزانتر از روش سنتی می باشد.
3-  خطای انسانی در ترکیب رنگ حذف می شود.
4-  ترکیب رنگ در مقادیر کم (1 کوارت) امکان پذیر است.
5-  ترکیب رنگ تکرار پذیر است.
6-  در صورت تمایل مشتری، کد رنگی که تینت شده ثبت می شود و در صورت مراجعه مجدد مشتری از همان رنگ به هر مقدارکه لازم داشته باشد ترکیب و تحویل مشتری می گردد.
7-  مشتری می تواند از CD آموزش رنگ فروشگاه عتیق بهره بگیرد.
8-  مشتری با هر سلیقه ای رنگ دلخواه خود را اجرا می کند.
9-  قبل از ترکیب رنگ، مشتری از قیمت رنگ مورد نظر مطلع می شود.


سیستم های مدرن تینت ، امکان انتخاب بیشتری به مشتری داده و به صرفه جویی در وقت و هزینه های تولید ، انبار و توزیع رنگ کمک می کند .موفقیت صنایع رنگ کشورهای اسکاندیناوی ، روشنگر این امر است .هر چند روش جدید تینت ، 50 سال پیش برای نخستین با در صنایع رنگ و در بازار آمریکای شمالی ظاهر شد اما مدت زمان طولانی است که جایگاه خود را در کشور های اسکاندیناوی یافته است زیرا میزان مصرف خمیر های الوان در رنگ های تولید شده ، بالاترین نسبت را در جهان داراست .
سیستم های بازار رنگ اسکاندیناوی، نفوذی بیش از 90 درصد یافته که در سایر کشور های اروپایی 50 درصد و یا کمتر است . پس اتفاقی اگر اسکاندیناوی ها بالاترین میزان بهره دهی تولید رنگ را در جهان داشته باشند. یکی از دلایل عمده استفاده از روش جدید تینت رنگ در کشور های اسکاندیناوی ، بُعد مسافت میان تولیدکنندگان رنگ و مشتریان آن هاست که خود ، نیاز به ساده تر ساختن فرایند تولید و عرضه رنگ ها را باعث شده است .

اجزاء سیستم های تینت رنگ

رنگ های پایه (Base Paints) : شامل دو رنگ سفید محتوی حدود 10 و 20 درصد اکسید تیتانیم و یک رنگ بدون اکسید تیتانیم و احتمالاً یک رنگ زرد و یک رنگ قرمز است که تمامی آن ها باید از نظر شرکت سازنده خمیرهای رنگ تنظیم گردند.
خمیر های رنگی (Colorants) : این خمیرها شامل 7 الی 20 نوع هستند و از پایداری و درصد پیگمنت ثابتی برخوردار بوده و از نظر مقاومت رنگی و خواص رئولوژی ، کنترل شده اند . این خمیر ها به صورتی تولید می شوند که دقت ترکیب رنگ هنگام تینت را در تمام دفعات ، تضمین می نمایند .
فرمول های رنگ (Color Formulas) : میزان خمیر های مورد نیاز در یک واحد مشخص از یک رنگ پایه را معین نموده تا شید مورد نظر به دست آید .
ماشین تینت (Dispensing Machine) : میکسر به صورت دستی و خودکار .
کارت های رنگ (Color Marketing Material) .

روش های گوناگون تولید رنگ و هزینه های آنها

تولید کنندگان رنگ بخوبی می دانند که تولید رنگ های ویژه در حجم های کوچک و در مدت زمان کوتاه ، از نظر اقتصادی مشکل آفرین است . برای حل این معضل ، سیستم های تینت ، ایده آل هستند .
ما هزینه های نسبی روش های گوناگون تولید را با توجه به حجم تولید در دو شرکت تولیدی ،بررسی کرده ایم .

روش های تولیدی عبارتند از :

    تولید به روش سنتی (Direct Milling) ;
    تینت در پاتیل (In-batch tinting) ,
    تینت در قوطی (In-Can tinting) .

نتایج به دست آمده حقایقی را روشن می سازند.در تولید سفارش های کوچک ، تفاوت هزینه بین روش سنتی و تینت بسیار زیاد است . هر قدر حجم تولید کمتر باشد ، مزیت استفاده از سیستم تینت بیشتر است .

نقطه سر به سر (توازن هزینه ) در روش های سنتی و تینت در قوطی ، حدود 800 لیتر است . از آنجا که خطوط تولید و ساختار هزینه در مورد تولیدکنندگان مختلف اندکی متفاوت است ، نقطه سر به سر اندکی نویسان دارد . هزینه بری اضافی در روش تینت صرف نظر از نقطه سر به سر ، ناچیز و جزئی است . این اضافه هزینه ، تا حدی با امتیاز ویژه روش تینت (تحویل سریع تر سفارشات نسبت به روش سنتی ) قابل جبران است .

بررسی ها نشان داده است که عموماً هزینه های خمیر رنگ در روش تینت کمی ( تا حد اکثر 20 درصد ) بیش از روش سنتی است . هر چند ممکن است در برخی موارد که نیاز است برای دستیابی به رنگ مورد نظر اصلاحات متعددی صورت گیرد ، هزینه های مصرف پیگمنت در روش سنتی بیشتر باشد . با استفاده از سیستم تینت ، حجم پیگمت موجود در انبار تا حد چشمگیری کاهش می یابد . یک تولید کننده رنگ که از روش سنتی استفاده می کند ، معمولاً تا 200 نوع پیگمنت مختلف را در انبار نگهداری می نماید ، در حالی که تولیدکننده ای که تولید خود را بر مبنای سستم تینت پایه ریزی کرده است تنها به پیگمنت های دی اکسید تیتانیم، معدودی پیگمنت مخصوص و تعدادی خمیر رنگ که در سیستم تینت وی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز دارد.از آنجا که سیستم های تینت غالبا از پایه های سفید و شفاف (بدون تیتان) استفاده می کند سایز بچ در هر بار، تا حد زیادی افزایش می یابد یعنی به دفعات تولید کمتری نیاز است. عامل دیگری که سبب کاهش هزینه تولید می شود، دقت کنترل سیستم های تینت در تولید است. در عمل این فاکتورها به معنای بهره دهی بیشتر، ضایعات کمتر، شستشوی کمتر، زمان هدر رفته کمتر در ماشین و کاهش بیشتر در هزینه کارکرد ماشین آلات است. هزینه های مستقیم تولید در ساخت 100لیتر رنگ آماده با روش سیستم تینت می تواند 10درصد هزینه های مشابه در روش سنتی باشد. افزایش ساده تر تولید نمودن رنگ های پایه همچنین به معنای صفه جویی در هزینه های غیر مستقیم (شامل طرح، نظارت بر تولید و ...) است.


کاهش میزان انبارداری رنگ


انبارداری محصولات نهایی، زمانی که از سیستم تینت استفاده می شود، کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، این کاهش هزینه نه تنها تولید کننده را در بر می گیرد بلکه شامل حال توزیع کننده و فروشگاه رنگ می شود. مثال زیر این وضعیت را به خوبی نمایان می سازد. فرض کنید تولید کننده A که از سیستم تینت استفاده نمی کند، چهار نوع محصول را در 30 رنگ مختلف در 3 اندازه قوطی ارائه می نماید. برای ارائه خدمات 100 درصد (بازدهی کامل) وی به 30*3*4 واحد نگهداری (360 واحد در انبار) نیاز خواهد داشت. حال تولید کننده B را در نظر بگیرید که با بهره گیری از سیستم تینت ، 4 محصول را با 3 رنگ پایه در 3 اندازه قوطی عرضه می کند. برای دستیابی به ارائه خدمات 100درصد وی به 3*3*4 واحد محصول (36 واحد در انبار) به همراه تعدادی خمیر رنگ نیاز خواهد داشت. اگر تعداد این خمیرها 16 نوع مختلف باشد، مجموع واحدای نگهداری در انبار 52 واحد خواهد بود. به علاوه، یک دستگاه تینت و یک میکسر نیز مورد نیاز است. تفاوت عمده بین تولید  کننده A و B علاوه بر کاهش واحد در انبار از سوی تولید کننده B، توان عرضه طیف نامحدود از رنگ ها را دارا است. کاهش نیاز به انبارداری، کاهش سرمایه گذای روی انبار را نیز به دنبال دارد. هزینه های توزیع  با استفاده از سیستم تینت، به علت تنوع منطقی تر محصول،کاهش می یابد. سرمایه گذاری لازم برای تجهیزات تینت و هزینه های مربوطه، مخارجی هستند که در روش سنتی به چشم نمی خورد و این، از مزایای اقتصادی سیستم می کاهد.

برگرفته از رنگ عتیق


دیدگاه ها

شما می توانید درگاه خود را در مورد این پست با استفاده از فرم زیر برای ما ارسال نمائید :

آخرین ویدیو هاویدیو های بیشتر

آیا نیاز به راهنمایی و یا کمک بیشتری دارید ؟

صفحه ما رو توی اینستاگرام فالو کنید و از اخرین خبر ها، نمونه کار ها، آموزش ها، جشنواره ها و ... ما با خبر بشید !


اینستاگرام پیگوکار